A konfliktusok megoldása még sosem volt ilyen szórakoztató!

2024. október 2-án a Connect csapata a munkahelyi konfliktuskezelés témájában Conflict Night címmel egy egész estés programmal készül. Elismert szakértők és egy szuper inprós társulat gondoskodik arról, hogy könnyen alkalmazható, gyakorlati tippeket tanulhass meg szórakoztató formában a hatékony munkahelyi konfliktuskezeléshez.

Hogyan adjunk konstruktív (negatív) visszajelzést a kollégánknak? Hogyan mondjunk nemet a felettesünknek? Hogyan utasítsuk vissza főnökként egy alkalmazott fizetésemelési igényét? Húzós, de ismerős munkahelyi helyzetek, és a legtöbbünknek igazi kommunikációs kihívások. A munkahelyi konfliktuskezelés előkerült már a Blue Colibri III. Connect Konferenciáján is, október másodikán pedig egy teljes estét szentelünk a témának. Jön a Connect Conflict Night, csatlakozz te is – mutatunk egy kis ízelítőt!

Konfliktusos helyzetek, tárgyalási stratégiák (Connect Mini-Recap)

A III. Connect Konferencia egyik legszórakoztatóbb paneljén színpadra vittünk néhány jellegzetes munkahelyi konfliktusos szituációt az Itt és Most Társulat segítségével. Majd a társulat művészeti vezetője, Bán-Horváth Veronika, Szerémi Péter kommunikációs tréner és Végh József klinikai szakpszichológus szakmai irányítása mellett bontottuk ki, mik a hibák, milyen technikákkal és hogyan javíthatunk az egyes helyzeteken. Ezekből most fel is idézzük a két legizgalmasabbat.

  • Negatív kritika egy kollégától („Köszi, hogy átküldtétek az anyagokat. Jó sz.rok…”)

Negatív kritikát adni és fogadni is nehéz lehet, egy ilyen munkahelyi helyzet pedig tipikus konfliktusforrás. Szerémi Péter rámutatott, hogy bár a határozottság jó eleme a visszajelzésnek, de az empátia nem maradhat el, máskülönben könnyen ellenállást vált ki a másik félben a kritika. Az sem segíti a konfliktus feloldását, ha nyertes-vesztes szituációkban gondolkodnak a felek – tette hozzá Bán-Horváth Veronika. „Mi az improvizációban nagyon szeretjük azt a mondást, hogy hibázni ér, az a tanulás útja.”

Felfedezni a világot a másikkal közösen, ahogyan ő azt látja: ez az empátia, és ez nem történik meg a fentihez hasonló szituációkban Végh József szerint. És még a testtartás sem mindegy. Ha egy ilyen beszélgetés során a kritikát megfogalmazó keresztbe áll, akkor támadó az állása, ha a másik félnek például a zsebében van mind a két keze, a hüvelykujja el van rejtve, az szorongásról árulkodik – részletezte a korábban túsztárgyalásokkal is foglalkozó klinikai szakpszichológus.

  • Nemet mondani a főnöknek („A pluszfeladat, amit adtál, túl sok, miközben túl rövid idő van rá.”)

Egy beosztott számára talán nincs is nyomasztóbb szituáció annál, mint visszautasítani a főnök kérését, vagy kritikát megfogalmazni vele szemben. Ennek gyakran elkerülés a vége, ami hosszú távon nagyon káros, sőt akár felmondáshoz is vezethet. Egy ilyen meredek munkahelyi konfliktus során fontos fenntartani a felnőtt-felnőtt kommunikációt. Végh József szerint a játszmázás, az üldöző-áldozat megközelítés semmiképpen nem zárulhat megnyugtató eredménnyel, és a testtartásunk is sokat ronthat a helyzeten.

Szerémi Péter hozzáfűzte, hogy amikor kellemetlen szituációban vagyunk, „kicsit hülyén érezzük magunkat”, a testtartásunkkal is leközvetítjük ezt. Ilyenkor el is mondhatjuk, mi zajlik bennünk, ezzel pedig máris csökken ez a nyomás. „Nagyon nehéz dolog nemet mondani. Általában azért nem szeretjük, mert félünk a másik reakciójától. Ami segíthet, ha szétválasztjuk a kérést a személytől. A személyre igent mondok, jelzem, hogy bele tudom képzelni magam a helyzetébe, amire nemet mondok, az a kérés…”

Nincsen konfliktusmentes munkahely – de ennek előnyei is vannak!

A munkahelyi diverzitás előnyeihez ma már nem fér kétség. A többféle nézőpont, a sokféle problémamegoldási megközelítés kedvez a hatékonyságnak. Véleménykülönbségeink, eltérő gondolkodásmódunk, egyéni és munkastílusunk azonban különböző természetű konfliktusokba is sodorhat bennünket a munkahelyen.

A CIPD 2019–2020-as munkahelyi konfliktuskezelés témájában végzett felmérése szerint a munkáltatók 20%-a és a munkavállalók 26%-a szerint a munkahelyi konfliktus gyakori jelenség. Utóbbiak 35%-a tapasztalt személyközi konfliktust a felmérést megelőző egy év során. Ezek lehetnek elszigetelt esetek, vitás helyzetek, de akad köztük olyan is, amikor a felek közötti nehéz kapcsolat régebb óta fennáll.

Stressz, csökkenő önbizalom és elköteleződés – a konfliktusok hatásai az egyénre

Persze vannak komolyabb és enyhébb konfliktusok is kollégák között, és így a hatásai az egyénre is hasonló skálán mozoghatnak: az Egyesült Királyságban végzett felmérés szerint a leggyakoribb a stressz, a motiváció (vagy az elkötelezettség) csökkenése, a szorongás és az önbizalomvesztés. De arról is beszámoltak a megkérdezettek, hogy egy súlyosabb konfliktus akár évekig is éreztette a hatását, vagy az önbizalmuk többé nem lett a régi.

Fluktuáció, romló wellbeing, költség – a konfliktusok hatásai a szervezetre

A szervezet oldaláról nézve az állomány stabilitása, a munkavállalók jólléte, a munkahelyi légkör és a termelékenység is komoly károkat szenvedhet el, ha a munkahelyi konfliktusokat nem rendezik megnyugtatóan. A konfliktus emellett nemcsak bonyolult, de nagyon időigényes is lehet. (Sőt, a munkahelyi konfliktusoknak pénzben kifejezhető ára is van. Az Acas 2021-ban közzétett egy tanulmányt, amely sorra veszi, a munkahelyi konfliktusok pénzre lefordítható hatásait. Pl. az extra toborzás, a konfliktusos helyzet miatt betegszabadságra menő, ezért kieső kolléga, a feloldatlan konfliktussal együtt élő, kiegyensúlyozatlan, stresszel küzdő munkavállalók hatása a szervezetre, termelékenységre stb.)

Tegyél azért, hogy a csapatod eredményesen kezelje a konfliktusokat!

A CIPD kutatása azt is megállapította, hogy a munkáltatók optimistább megítélése arról, hogy a szervezetük mennyire kezeli jól a konfliktusokat, nem egyezik a munkavállalók megítélésével ugyanerről. Fontos felelőssége a munkáltatónak olyan légkört teremteni, amelyben a panaszokat komolyan veszik és tisztességesen, gyorsan kezelik, azonban azt is érdemes ösztönözniük, hogy a munkavállalók a konfliktusokat a lehető legkorábbi szakaszban informálisan oldják meg.

A megfelelő és hatékony konfliktuskezelés nemcsak elkerülni segít a tartós negatív hatásokat a vállalatnál, de pozitív eredményekkel is jár: javítja a kommunikációt, elősegíti, hogy a munkavállalók jobban megértsék egymást, empatikusabbak legyenek, hozzájárul a tiszteletteljes, türelmes vállalati kultúra kialakulásához.

Október 2-án a Connect Conflict Night egész estés programunkon a fentiekhez hasonló témákkal, szórakoztató és tanulságos példákkal, valamint kiváló szakértőkkel várunk, hogy még mélyebbre ássunk a munkahelyi konfliktuskezelés gyakorlatában! Gyere, és tanulj szórakoztatóan profi technikákat!

Kapcsolodó cikkek

A konfliktusok megoldása még sosem volt ilyen szórakoztató!

2024. október 2-án a Connect csapata a munkahelyi konfliktuskezelés témájában Conflict
Night címmel egy egész estés programmal készül. Elismert szakértők és egy szuper
inprós társulat gondoskodik arról, hogy könnyen alkalmazható, gyakorlati tippeket
tanulhass meg szórakoztató formában a hatékony munkahelyi konfliktuskezeléshez.

Tovább olvasom
kkv connect
KKV ZONE

Kis lépés az embernek, de hatalmas ugrás a kkv-knak 

A Blue Colibri III. Connect konferenciáján idén a kkv-k kihívásairól kiemelt szekcióban beszélgettek meghívott vendégeink. Andorka Anikó, a Valueteam Group szervezetfejlesztési tanácsadója vezette azt a – kkv-k számára szuperinformatív – panelt, amelyben a versenyképességhez ma már kikerülhetetlen mérföldkőről, a kkv-k digitalizációjáról osztották meg személyes tapasztalataikat a résztvevők. Nézzük, milyen az élet egy kkv-ban a digitalizáció előtt és után.

Tovább olvasom
KKV ZONE

Generációváltás kihívásai és lehetőségei

Az üzleti fenntarthatóság állt a középpontjában az április 11-én megtartott Connect Konferencia kis- és középvállalkozásokat támogató szekciójában. A szakmai rendezvény ezen kívül a digitalizációval, a generációváltással, a cégépítéssel és az egyre nagyobb feladatot jelentő ESG-vel is foglalkozott.

Tovább olvasom
connect konferencia
CULTURE

III. Connect Konferencia

Hogyan kapcsolódjunk a jó ügyek érdekében az ügyfelekkel, a kollégákkal és egymással? Hogyan szólítsuk meg hitelesen, kliséktől mentesen a közösséget a munkahelyen és azon túl? Ezek voltak az április 11-én a Blue Colibri által szervezett, harmadik Connect konferencia kulcskérdései, ahol szokás szerint a HR és a kommunikáció trendjei kerültek fókuszba. A top szakmai kontentet 120 előadó szállította, akiktől idén is szórakozva tanulhatott a több mint 900 látogató.

Tovább olvasom
connect podcast

Nők az élvonalban – fókuszban a womenpower

Női vezetőként hogyan lehet boldogulni egy férfias iparágban? Lehet-e divat a női vezető? Érezhetőek-e az előítéletek? Mik a rejtett női tulajdonságok, a női értékek, amelyek előnyösek a vezetés során: multitasking, kitartás, szeretet, példamutatás, szolgálat, önazonosság?

Tovább olvasom

Ha érdekelnek további híreink a témakörökben

ITT FELIRATKOZHATSZ HÍRLEVELEÜNKRE

Learn how we helped 100 top brands gain success