Generációváltás kihívásai és lehetőségei

Az üzleti fenntarthatóság állt a középpontjában az április 11-én megtartott Connect Konferencia kis- és középvállalkozásokat támogató szekciójában. A szakmai rendezvény ezen kívül a digitalizációval, a generációváltással, a cégépítéssel és az egyre nagyobb feladatot jelentő ESG-vel is foglalkozott.

A KKV-k üzleti fenntarthatóságában kiemelt szerepe lesz a produktivitásnak

A Connect Konferencia KKV Zóna By OTP Bank szekciójának házigazdája Semperger Attila, a ValuTeam alapítója többek között felhívta arra a figyelmet, hogy a korábbi években meghonosodott networking mellett több olyan szervezeti szereplő is elérhető a piacon, amelyek ugyanúgy érdekeltek a KKV-k támogatásában és fejlesztésében, csak talán ezekre nem is gondolnak a vállalkozások. Az eseményen több ilyen szakmai előadót, szervezetet és programot ismerhettek meg a résztvevők.

Előadásában Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank mikro- és kisvállalkozási területének igazgatója felidézte az elmúlt 5-6 év, vállalkozásokat is jelentősen érintő, már sokak által ismert változásait, mint a pandémia, a rezsiválság, vagy a háború hatásai.

– A legfontosabb tanulsága az elmúlt éveknek az volt, hogy meg kellett tanulnunk, nem tudjuk elkerülni a kockázatokat, nagyon nehéz felkészülni minden eshetőségre – mondta Dancsné Engler Bernadett. A megoldás pedig, hogy ismernünk kell a saját vállalkozásunkat, hogy adott pillanatban meglegyenek a szükséges és azonnali válaszok. Ehhez pedig szinte folyamatos elemzés szükséges, amelyben bankunk is segít a vállalkozásoknak. Tehát üzleti és pénzügyi fenntarthatósági tervekre van szükség! – hívta fel a figyelmet.

Szeles Nóra, a Tőkeportál Zrt. ügyvezető igazgatója által moderált panelben, Balog Ádám, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) alelnöke– a pénzügyi ismeretek fontosságát hangsúlyozta a kkv-k életében. Elmondta, hogy a kamarai hálózat oktatással, tanácsadással és mentorálással partnerként támogatja a vállalkozásokat. Külön szólt az ESG-ről is: “Tudomásul kell vennünk, hogy ez az elvárás nehezen értelmezhető a kkv-k számára, de ha nem is látjuk, de jönni fog, ezért érdemes tanulni és alkalmazni!”.

Dr. Oszkó Péter, OXO Technologies Holding ügyvezető igazgatója emlékeztetett arra, hogy az elmúlt évek komoly változásai azért is voltak sok esetben meglepőek, adott esetben sokkolóak, mert előtte majdnem 10 évig állandó fejlődésben volt a gazdasági szektor. Hozzátette, a 2010-es évek konjunkturális időszakában könnyebben lehetett hibázni, mert sok pénz volt a piacon, azonban mára ez teljesen megváltozott, és a gazdasági ciklikusság törvényei szerint is a következő hét év valószínűleg szűk lesz, a gazdasági bizonytalanságok időszaka folytatódni fog. –Mindennél fontosabb lesz a produktivitás– jósolta. Szerintem a befektetők is sokkal óvatosabbak lesznek, sokkal hamarabb akarnak majd eredményt látni, az cégérték növekedését sokkal gyorsabban fel kell majd mutatni! Balog Ádám, kamarai alelnök ezt megerősítette, ahogyan fogalmazott „nem elég produktívnak lenni, annak is kell látszani”.

A gazdasági környezet változásairól és előrejelzéseiről is kaphattak hasznos információkat a jelenlévő vállalkozók. Tardos Gergely, az OTP Bank elemzési központjának igazgatója előadásában többek között arra hívta fel a figyelmet, hogy 2024-ben már elindult a reálbér-növekedés, miközben azt a kiskereskedelmi forgalom egyelőre nem követ azt. – Az idei év fogyasztásvezérelt GDP-növekedése 2% körül lehet majd év végén, míg 2025-ben már egy kiegyensúlyozott növekedés várható, a kutatásaink szerint 3,5%-os GDP-vel  – mondta Tardos Gergely, aki azonban azt is hozzátette, hogy az államháztartás elég rossz állapotban van ahhoz, hogy 2024 nyarán, a választásokat követően újabb kiigazítás legyen, ugyanakkor 2025 II. félévében beindulhat az élénkítés, akár nagyobb mennyiségű támogatott KKV-hitellel a piacon. 

Már 4 éve, hogy elindította Bridge To Benefits elnevezésű programját a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara. Az idei Connect Konferencia KKV Zónájában tartott panelbeszélgetésen Harsányi Mónika, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara nemzetközi projektek vezetőjetöbbek között azt mondta, a projekttel kiemelt cél a kis- és középvállalkozások bevonása is. – Azt szeretnénk, ha minél több olyan, társadalmi innovációval kapcsolatos projekt jönne létre, amely erősíti a forprofit és nonprofit szervezetek közötti együttműködéseket – mondta. A BKIK célja, hogy támogató szervezetként ezen a platformon hatékonyan valósuljon meg a tudásmegosztás és a szemléletformálás egyaránt. – A pozitív, értékalapú együttműködés bizonyíthatóan versenyelőnyt jelent a szervezeteknek, amely bevételeket is generálhat – tette hozzá.

Nagyon tanulságos és emberközeli témát feszegetett a családi generációváltással foglalkozó panelbeszélgetés. Az érintett fiatal vállalkozók egyöntetűen arról beszéltek, hogy a generációk közötti átmenetet nem lehet erős akarattal megvalósítani. Ahogyan Cserkúthy András, a GLT Delta Kft. ügyvezetője megfogalmazta, „sokszor ott bicsaklik ki a folyamat, hogy az alapítói generáció nagyon akarják a váltást, és van egy kimondott, kimondatlan elvárásuk, hogy ugyanúgy kell működnie a családi vállalkozásoknak, ahogyan ők annak idején elkezdték”. Cserkúthy András egy személyes, belgiumi tapasztalatára hivatkozva hozzátette, “ebben a folyamatban tiszteletre és alázatra van szükség, de nem a szülő felé, hanem a szűlőtől”. A panelbeszélgetés másik résztvevője, Deák Brigitta szerint a váltásnál fontos az időzítés is. A Biofilter Zrt. kommunikációs vezetője úgy látja, akár hónapok és évek is eltelhetnek, amíg egy gyerek vagy szülő eljut arra a pontra, amikor meghozza a döntés magában, hogy elindítja a generációváltás folyamatait.

Ezekre a tapasztalatokra a hazai családi vállalkozások esetében szükség is van, ugyanis – mint azt a beszélgetés vezetője, Dr. Csorbai Hajnalka, az Opten Kft. stratégiai igazgatója egy kutatásra hivatkozva elmondta, „míg a hazai első generációs családi vállalkozások 30%-a bonyolítja le sikeresen a váltást, a második generációsoknak már csupán 3%-a”.

A KKV Zóna másik, kifejezetten kis- és középvállalkozások fenntarthatóságával kapcsolatos programját is bemutatta a rendezvény szakmai partnere. A Generali Biztosító programvezetője, Földi-Tamás Ildikó valamint három korábbi győztese beszélgetésén mutatták az EnterPrize pályázatot legfontosabb céljait és eredményeit. Egyúttal említést tettek az idei pályázatról is, amelyre május 13-ig jelentkezhetnek a KKV-k az egyenként 7 millió forintos pénzügyi támogatásért, valamint szakmai mentorálásért

Kapcsolodó cikkek

A konfliktusok megoldása még sosem volt ilyen szórakoztató!

2024. október 2-án a Connect csapata a munkahelyi konfliktuskezelés témájában Conflict
Night címmel egy egész estés programmal készül. Elismert szakértők és egy szuper
inprós társulat gondoskodik arról, hogy könnyen alkalmazható, gyakorlati tippeket
tanulhass meg szórakoztató formában a hatékony munkahelyi konfliktuskezeléshez.

Tovább olvasom
kkv connect
KKV ZONE

Kis lépés az embernek, de hatalmas ugrás a kkv-knak 

A Blue Colibri III. Connect konferenciáján idén a kkv-k kihívásairól kiemelt szekcióban beszélgettek meghívott vendégeink. Andorka Anikó, a Valueteam Group szervezetfejlesztési tanácsadója vezette azt a – kkv-k számára szuperinformatív – panelt, amelyben a versenyképességhez ma már kikerülhetetlen mérföldkőről, a kkv-k digitalizációjáról osztották meg személyes tapasztalataikat a résztvevők. Nézzük, milyen az élet egy kkv-ban a digitalizáció előtt és után.

Tovább olvasom
KKV ZONE

Generációváltás kihívásai és lehetőségei

Az üzleti fenntarthatóság állt a középpontjában az április 11-én megtartott Connect Konferencia kis- és középvállalkozásokat támogató szekciójában. A szakmai rendezvény ezen kívül a digitalizációval, a generációváltással, a cégépítéssel és az egyre nagyobb feladatot jelentő ESG-vel is foglalkozott.

Tovább olvasom
connect konferencia
CULTURE

III. Connect Konferencia

Hogyan kapcsolódjunk a jó ügyek érdekében az ügyfelekkel, a kollégákkal és egymással? Hogyan szólítsuk meg hitelesen, kliséktől mentesen a közösséget a munkahelyen és azon túl? Ezek voltak az április 11-én a Blue Colibri által szervezett, harmadik Connect konferencia kulcskérdései, ahol szokás szerint a HR és a kommunikáció trendjei kerültek fókuszba. A top szakmai kontentet 120 előadó szállította, akiktől idén is szórakozva tanulhatott a több mint 900 látogató.

Tovább olvasom
connect podcast

Nők az élvonalban – fókuszban a womenpower

Női vezetőként hogyan lehet boldogulni egy férfias iparágban? Lehet-e divat a női vezető? Érezhetőek-e az előítéletek? Mik a rejtett női tulajdonságok, a női értékek, amelyek előnyösek a vezetés során: multitasking, kitartás, szeretet, példamutatás, szolgálat, önazonosság?

Tovább olvasom

Ha érdekelnek további híreink a témakörökben

ITT FELIRATKOZHATSZ HÍRLEVELEÜNKRE

Learn how we helped 100 top brands gain success