A különböző generációk munkahelyi együttműködésének nehézségeit, buktatóit járta körül a január 16-i, harmadik Conflict Night. Ezúttal is az Itt és Most Társulat improvizációs színészei keltették életre a nézők által beküldött valós, munkahelyi konfliktusokat.
Túl az 1000. nézőn
A Conflict Night ismét egy nagyszerű alkalom volt arra, hogy egyszerre szórakozzon, tanuljon és szakmázzon kicsit a HR. A Conflict Night előadások nézőszáma mostanra átlépte a bűvös ezres határt – ez pedig a szervező Letsconnect és Blue Colibri App csapatának nem kis siker. Újra megelevenedtek olyan jellegzetes munkahelyi szituációk, amelyekhez kifejezetten jól jön a szakértői iránymutatás a kommunikációban. Végh József klinikai szakpszichológus (ügyvezető ELIT Kft.) és Szerémi Péter kommunikációs tréner (Szerémi Média) mellé új szakértő is csatlakozott a csapathoz: Lerf Andrea generációs együttműködésfejlesztő, aki 2023-ban az év trénere lett. A januári esemény kiemelt szakmai partnere a Prohuman volt, aki partnereit vendégül látta egy igazán tanulságos estére.
A téma: telitalálat!
2025-re egy munkahelyen már akár négy különböző generáció is találkozhat egymással. A legidősebbek a baby boomerek, akik már hatvan év felettiek. X generációs munkavállalóból van most a legtöbb (1965 és 1980 közötti születésűek). A nyolcvanas években és a kilencvenes évek első felében születtek az Y generáció tagjai, a millennial nemzedék – ők az elsők, akiket már nem felnőttként ért el a technológiai boom. Legutóbb pedig az – 1995 utáni születésűekkel – a Z generáció lépett be a munkaerőpiacra. Természetes, hogy négy ennyire különböző korosztálynak a munkahelyi együttműködése nem mindig zökkenőmentes.
„Online foglaltam időpontot. – Jó, de be van írva a falinaptárba?”
A digitalizációval új korszakba léptek a munkahelyek, és nem csoda, hogy az idősebb generációnak nem mindig van ínyére az újabb totális átalakulás. A bevált szokásokon nagyon nehéz változtatni, ezért előfordul, hogy ellenállásba ütközik egy-egy olyan hatékonyságnövelést célzó intézkedés, mint pl. a papírmentesítés, egy online időpontfoglaló rendszer vagy egy új vállalati kommunikációs platform bevezetése. Ez egy tipikus konfliktusforrás lehet, ezért a Conflict Nighton is ott volt a helye. Az imprószínészek pedig most is mindent elkövettek, hogy magunkra és kollégáinkra ismerjünk a jelenetben.
Végh József szerint azért nehéz egy ilyen helyzet, mert az életkor előrehaladtával egyre merevebb a személyiség. Nehezebben tanulunk meg új dolgokat, ragaszkodunk a megszokotthoz, ami biztonságot nyújt számunkra. A megoldás egy úgynevezett gazdasági-érzelmi nyomógomb: fel kell ébreszteni a vágyat arra, hogy az idősebb munkavállaló merje felcserélni ezt a biztonságot valami nyereségért, előnyért (pl. gyorsabban jut információhoz, előny a versenytársakkal szemben stb.). Ha az előnyöket kidomborítva, empatikusan igyekszünk meggyőzni az idősebb munkavállalókat a változtatás szükségességéről, könnyebben fog menni – fűzte hozzá Szerémi Péter.
„Én egy pizzát se rendelhetek a csapatomnak. A véremmel etessem őket, mint a pelikán?”
A vezetőknek óriási szerepe és felelőssége van abban, hogy összekössék a különböző generációkat a munkahelyeken. Ismerős szituáció, hogy a régi, összeszokott team (Gen X) csak hajt, termeli a profitot, hétvégékbe csúszik a munkaidejük, miközben jön egy fiatal csapat (Gen Z), akik teljesen más ritmusban, más megközelítésekkel dolgoznak. Ez persze a színpadon bemutatható humorosan, de a való életben komolyabb konfliktusok is adódhatnak ebből – különösen, ha a főnök is nagyobb érdeklődést mutat az ifjú titánok újdonságai iránt.
Nagyon tipikus helyzet ez a munkahelyeken – mondta Lerf Andrea. – Az idősebb csapat, aki húz, mindent megold, tudja, mi a dolga, fát lehet vágni a hátán, és jönnek a fiatalok, akiknek élmény kell – mi pedig ezt biztosítjuk nekik. Abszolút a vezető feladata, hogy kezelje ezt, és érzékenyítse egymás felé a két csapatot.
Ha a vezető felméri ezt a helyzetet, és igyekszik lehetőséget teremteni, hogy megismerjék egymást és egymás motivációit a generációk, fel lehet oldani az ilyen feszültségeket – tette hozzá Szerémi Péter.
Kevin a mélyvízben: „Johnnie Walkert vittél Chivas helyett, normális vagy?”
Az olyan munkakörökben, amelyekben fokozottan vannak kitéve stressznek a munkavállalók, az újoncok beilleszkedése még nagyobb kihívás lehet. Az egyik jelenetben egy pörgős cateringcsapat legfontosabb éves rendezvényébe csöppentünk, ahol Kevin küzdött kezdőként a rutinos, gyakran nyers kollégák mellett. Erre szinte lehetetlenség felkészülni, ezért itt is elsősorban a vezető felelősségére mutattak rá a szakértők.
Az emberek szívesen dolgoznak olyan helyen, ahol szeretik őket, még akkor is, ha nehéz körülmények vannak – mondta el Végh József. – A vezető felel azért, hogy az alatta lévők hogyan dolgoznak, milyen munkahelyi légkört tud teremteni. Sőt, létezik egy munkavédelmi stressztörvény is, amely a beosztottakat is védi az ehhez hasonló, extrém stresszt okozó bánásmódtól. Lerf Andrea szerint egy ilyen helyzetben a prevenció a kulcs. Érdemes a vezetőnek felkészítenie a munkavállalót, hogy nagy nyomás alatt dolgoznak, ezért lehetnek feszült pillanatok. De fontos, hogy a nyers stílus, amit a munkanapján tapasztalhat, nem ellene van. Ha a kollégák figyelmét is felhívja a vezető, hogy segítsék, bátorítsák az új kollégát, a súrlódások is elkerülhetőek – ahogy Kevin másnapi felmondása is.
Az est legváratlanabb helyszíne a közönség kívánságára egy vágóhíd lett, ahol egy 30-as női műszakvezető igyekezett tekintélyt szerezni az ötvenes férfiak között. És bár nem volt könnyű komolynak maradni ebben a jutalomjátékban, a szakértők azért itt is átnyújtottak pár hasznos tippet.
„Tesó, láttam a csajt, nagyon smash, csak nehogy FOMO-m legyen, kicsit cringe”
Amikor az idősebb kollégák igyekeznek kapcsolódni a Z generációhoz, és azt feltételezik, hogy az ő stílusukban, az ő nyelvükön beszélnek velük, sajnos nem nehéz aknára lépni. Nagyon vicces, szuperkínos és persze kapcsolódásra teljesen alkalmatlan kísérleteket is bemutattak a színészek, ami igazi csúccsal zárta le az estét.
Sok tényező határozza meg egy ember viselkedését, ebből csak az egyik az, hogy melyik generáció tagja. Érdemes nyitottan állni a másikhoz – összegezte Szerémi Péter az estet. A különböző generációk együttműködése a munkahelyeken épp annyi nehézséget, félreértést, vicces helyzetet és konfliktust szül, mint az életünk más területein. Ezeket pedig nagyszerűen felvonultatta a Conflict Night.
Tovább is van – Conflict Night!
Február 6-án a Konstruktív visszajelzés és nemet mondás lesz a Conflict Night témája. Ha érdekel, hogyan adhatsz és fogadhatsz el őszinte visszajelzéseket, illetve hogyan mondhatsz nemet a munkahelyeden, itt foglalhatsz jegyet az eseményre.
Március 31-én pedig Szigorúan nyilvános, avagy szereplésstratégiák munkatársaknak és vezetőknek címmel egy vadonatúj témával készül a csapat. A mai vezetők számára a hatékony kommunikáció kulcsfontosságú, de professzionális tréning hiányában gyakran hibás megoldások születnek. A Conflict Night ezért sorra veszi a nyilvános szereplés buktatóit és sikertényezőit. Az eseményre itt lehet jegyet venni.